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Wed Apr 26 06:42:34 2000 UTC (20 years, 6 months ago) by hayashi
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    1: @c =============================================================
    2: @c = 元 翻 訳: 粕川正充@お茶の水女子大学
    3: @c = 加筆修正: 大木敦雄@大塚.筑波大学 = 1998/11/25
    4: @c =============================================================
    5: @c This is part of the Emacs manual.
    6: @c Copyright (C) 1985, 86, 87, 93, 94, 95, 1997 Free Software Foundation, Inc.
    7: @c See file emacs.texi for copying conditions.
    8: @node Picture, Sending Mail, Abbrevs, Top
    9: @c @chapter Editing Pictures
   10: @chapter 絵の編集
   11: @c @cindex pictures
   12: @cindex 絵
   13: @c @cindex making pictures out of text characters
   14: @cindex テキスト文字で書いた絵
   15: @findex edit-picture
   16: 
   17: @c   To edit a picture made out of text characters (for example, a picture
   18: @c of the division of a register into fields, as a comment in a program),
   19: @c use the command @kbd{M-x edit-picture} to enter Picture mode.
   20: テキスト文字で書いた絵(たとえば、プログラムのコメントとして
   21: レジスタをフィールドに分割した絵)を編集するには、
   22: コマンド@kbd{M-x edit-picture}を使って
   23: ピクチャー(picture)モードに入ります。
   24: 
   25: @c   In Picture mode, editing is based on the @dfn{quarter-plane} model of
   26: @c text, according to which the text characters lie studded on an area that
   27: @c stretches infinitely far to the right and downward.  The concept of the end
   28: @c of a line does not exist in this model; the most you can say is where the
   29: @c last nonblank character on the line is found.
   30: @c = quarter-plane 象限?
   31: ピクチャー(picture)モードでは、
   32: @dfn{1/4平面}モデル(quarter-plane)に基づいて編集を行います。
   33: つまり、右側と下側に無限に続く領域にテキスト文字が散在するのです。
   34: このモデルでは行末は存在しません。
   35: 行中で空白でない文字が最後に現れる場所がわかるだけです。
   36: 
   37: @c   Of course, Emacs really always considers text as a sequence of
   38: @c characters, and lines really do have ends.  But Picture mode replaces
   39: @c the most frequently-used commands with variants that simulate the
   40: @c quarter-plane model of text.  They do this by inserting spaces or by
   41: @c converting tabs to spaces.
   42: もちろん、Emacsはつねにテキストを文字の列としてとらえ、
   43: 実際には行に終りがあります。
   44: しかし、ピクチャー(picture)モードでは、よく使われるコマンドの大部分を
   45: 1/4平面モデルに従って動作するように置き換えています。
   46: 空白を挿入したりタブを空白に置き換えることで、そのようにします。
   47: 
   48: @c   Most of the basic editing commands of Emacs are redefined by Picture mode
   49: @c to do essentially the same thing but in a quarter-plane way.  In addition,
   50: @c Picture mode defines various keys starting with the @kbd{C-c} prefix to
   51: @c run special picture editing commands.
   52: Emacsの基本的な編集コマンドの大部分は、
   53: ピクチャー(picture)モードでは
   54: 1/4平面モデルにおいて本質的には同じ動作をするように再定義されています。
   55: さらに、ピクチャー(picture)モードでは、
   56: @kbd{C-c}で始まるキー列を絵の編集用の特別なコマンドとして定義します。
   57: 
   58: @c   One of these keys, @kbd{C-c C-c}, is pretty important.  Often a
   59: @c picture is part of a larger file that is usually edited in some other
   60: @c major mode.  @kbd{M-x edit-picture} records the name of the previous
   61: @c major mode so you can use the @kbd{C-c C-c} command
   62: @c (@code{picture-mode-exit}) later to go back to that mode.  @kbd{C-c C-c}
   63: @c also deletes spaces from the ends of lines, unless given a numeric
   64: @c argument.
   65: これらのキーの1つである@kbd{C-c C-c}は非常に重要です。
   66: 絵が、普通は別のメジャーモードで編集される大きなファイルの
   67: 一部であることがしばしばあります。
   68: @kbd{M-x edit-picture}は直前のメジャーモードを記録しておき、
   69: あとで@kbd{C-c C-c}コマンド(@code{picture-mode-exit})で
   70: そのモードに戻れるようにします。
   71: また、数引数を指定しなければ、@kbd{C-c C-c}は行末の空白を削除します。
   72: 
   73: @c   The special commands of Picture mode all work in other modes (provided
   74: @c the @file{picture} library is loaded), but are not bound to keys except
   75: @c in Picture mode.  The descriptions below talk of moving ``one column''
   76: @c and so on, but all the picture mode commands handle numeric arguments as
   77: @c their normal equivalents do.
   78: ピクチャー(picture)モードのすべての特別なコマンドは、
   79: (@file{picture}ライブラリがロードされていれば)
   80: 他のモードでも使えますが、ピクチャー(picture)モード以外では
   81: キーにバインドされていません。
   82: 以下では『1桁』移動などと説明しますが、
   83: ピクチャー(picture)モードのすべてのコマンドは、
   84: それに対応する通常のコマンドと同じように数引数を扱えます。
   85: 
   86: @vindex picture-mode-hook
   87: @c   Turning on Picture mode runs the hook @code{picture-mode-hook}
   88: @c (@pxref{Hooks}).
   89: ピクチャー(picture)モードに入るときに
   90: フック@code{picture-mode-hook}を実行します(@pxref{Hooks})。
   91: 
   92: @menu
   93: * Basic Picture::         Basic concepts and simple commands of Picture Mode.
   94: * Insert in Picture::     Controlling direction of cursor motion
   95:                             after "self-inserting" characters.
   96: * Tabs in Picture::       Various features for tab stops and indentation.
   97: * Rectangles in Picture:: Clearing and superimposing rectangles.
   98: @end menu
   99: 
  100: @node Basic Picture, Insert in Picture, Picture, Picture
  101: @c @section Basic Editing in Picture Mode
  102: @section ピクチャーモードの基本編集
  103: 
  104: @findex picture-forward-column
  105: @findex picture-backward-column
  106: @findex picture-move-down
  107: @findex picture-move-up
  108: @c @cindex editing in Picture mode
  109: @cindex ピクチャーモードでの編集
  110: 
  111: @c   Most keys do the same thing in Picture mode that they usually do, but
  112: @c do it in a quarter-plane style.  For example, @kbd{C-f} is rebound to
  113: @c run @code{picture-forward-column}, a command which moves point one
  114: @c column to the right, inserting a space if necessary so that the actual
  115: @c end of the line makes no difference.  @kbd{C-b} is rebound to run
  116: @c @code{picture-backward-column}, which always moves point left one
  117: @c column, converting a tab to multiple spaces if necessary.  @kbd{C-n} and
  118: @c @kbd{C-p} are rebound to run @code{picture-move-down} and
  119: @c @code{picture-move-up}, which can either insert spaces or convert tabs
  120: @c as necessary to make sure that point stays in exactly the same column.
  121: @c @kbd{C-e} runs @code{picture-end-of-line}, which moves to after the last
  122: @c nonblank character on the line.  There is no need to change @kbd{C-a},
  123: @c as the choice of screen model does not affect beginnings of
  124: @c lines.
  125: ピクチャー(picture)モードでも、ほとんどのキーは通常と同じ動作をしますが、
  126: 1/4平面流の動作です。
  127: たとえば、@kbd{C-f}は、
  128: @code{picture-forward-column}を実行するように再定義してあります。
  129: このコマンドはポイントを1桁右に動かし、
  130: 必要なら空白を挿入して、行末がないかのようにふるまいます。
  131: @kbd{C-b}は、
  132: @code{picture-backward-column}を実行するように再定義してあります。
  133: このコマンドはポイントを1桁左に動かし、
  134: 必要に応じてタブを複数の空白に変換します。
  135: @kbd{C-n}と@kbd{C-p}は、それぞれ@code{picture-move-down}と
  136: @code{picture-move-up}を実行するように再定義してあります。
  137: これらのコマンドは、必要に応じて空白を挿入したりタブを変換して、
  138: ポイントが同じ桁位置に留まるように移動します。
  139: @kbd{C-e}は@code{picture-end-of-line}を実行します。
  140: このコマンドは、行の最後の白文字以外の文字の直後に移動します。
  141: 画面モデルは行頭には影響しないので、@kbd{C-a}を変更する必要はありません。
  142: 
  143: @findex picture-newline
  144: @c   Insertion of text is adapted to the quarter-plane screen model through
  145: @c the use of Overwrite mode (@pxref{Minor Modes}).  Self-inserting characters
  146: @c replace existing text, column by column, rather than pushing existing text
  147: @c to the right.  @key{RET} runs @code{picture-newline}, which just moves to
  148: @c the beginning of the following line so that new text will replace that
  149: @c line.
  150: テキストの挿入は、上書き(overwrite)モードを用いて
  151: 1/4平面モデルに対応させてあります(@pxref{Minor Modes})。
  152: 自己挿入文字は、既存のテキストを右側へ押しやるのではなく、
  153: 既存のテキストを桁ごとに置き換えます。
  154: @key{RET}は@code{picture-newline}を実行します。
  155: このコマンドは、つぎの行の先頭に移動し、
  156: その行が新たなテキストで置き換わるようにします。
  157: 
  158: @findex picture-backward-clear-column
  159: @findex picture-clear-column
  160: @findex picture-clear-line
  161: @c   Picture mode provides erasure instead of deletion and killing of
  162: @c text.  @key{DEL} (@code{picture-backward-clear-column}) replaces the
  163: @c preceding character with a space rather than removing it; this moves
  164: @c point backwards.  @kbd{C-d} (@code{picture-clear-column}) replaces the
  165: @c next character or characters with spaces, but does not move point.  (If
  166: @c you want to clear characters to spaces and move forward over them, use
  167: @c @key{SPC}.)  @kbd{C-k} (@code{picture-clear-line}) really kills the
  168: @c contents of lines, but does not delete the newlines from the
  169: @c buffer.
  170: ピクチャー(picture)モードでは、テキストの削除やキルのかわりに消去します。
  171: @key{DEL}(@code{picture-backward-clear-column})は、
  172: 直前の文字を削除するのではなく空白で置き換え、
  173: また、ポイントを1つまえに戻します。
  174: @kbd{C-d}(@code{picture-clear-column})は直後の1つ以上の文字を
  175: 空白で置き換えますが、ポイントは動かしません。
  176: (文字を空白で置き換えて、かつ、ポイントを先へ進めるには、@key{SPC}を使う。)
  177: @kbd{C-k}(@code{picture-clear-line})は行の内容を実際にキルしますが、
  178: バッファから改行を削除しません。
  179: 
  180: @findex picture-open-line
  181: @c   To do actual insertion, you must use special commands.  @kbd{C-o}
  182: @c (@code{picture-open-line}) creates a blank line after the current line;
  183: @c it never splits a line.  @kbd{C-M-o} (@code{split-line}) makes sense in
  184: @c Picture mode, so it is not changed.  @kbd{C-j}
  185: @c (@code{picture-duplicate-line}) inserts below the current line another
  186: @c line with the same contents.@refill
  187: 実際に挿入を行うには、特別なコマンドを使う必要があります。
  188: @kbd{C-o}(@code{picture-open-line})は、
  189: 現在行のつぎに空行を作りますが、行を分割しません。
  190: @kbd{C-M-o}(@code{split-line})は
  191: ピクチャー(picture)モードでも意味があるので変更してありません。
  192: @kbd{C-j}(@code{picture-duplicate-line})は
  193: 現在行の下に現在行と同じ内容の行を挿入します。
  194: 
  195: @c @kindex C-c C-d @r{(Picture mode)}
  196: @kindex C-c C-d @r{(ピクチャーモード)}
  197: @c    To do actual deletion in Picture mode, use @kbd{C-w}, @kbd{C-c C-d}
  198: @c (which is defined as @code{delete-char}, as @kbd{C-d} is in other
  199: @c modes), or one of the picture rectangle commands (@pxref{Rectangles in
  200: @c Picture}).
  201: ピクチャー(picture)モードで実際に削除を行うには、
  202: @kbd{C-w}か
  203: (他のモードでの@kbd{C-d}と同じ@code{delete-char}に定義されている)
  204: @kbd{C-c C-d}、あるいは、絵の矩形領域コマンドの1つを使います
  205: (@pxref{Rectangles in Picture})。
  206: 
  207: @node Insert in Picture, Tabs in Picture, Basic Picture, Picture
  208: @c @section Controlling Motion after Insert
  209: @section 挿入後のポイント移動制御
  210: 
  211: @findex picture-movement-up
  212: @findex picture-movement-down
  213: @findex picture-movement-left
  214: @findex picture-movement-right
  215: @findex picture-movement-nw
  216: @findex picture-movement-ne
  217: @findex picture-movement-sw
  218: @findex picture-movement-se
  219: @c @kindex C-c < @r{(Picture mode)}
  220: @c @kindex C-c > @r{(Picture mode)}
  221: @c @kindex C-c ^ @r{(Picture mode)}
  222: @c @kindex C-c . @r{(Picture mode)}
  223: @c @kindex C-c ` @r{(Picture mode)}
  224: @c @kindex C-c ' @r{(Picture mode)}
  225: @c @kindex C-c / @r{(Picture mode)}
  226: @c @kindex C-c \ @r{(Picture mode)}
  227: @kindex C-c < @r{(ピクチャーモード)}
  228: @kindex C-c > @r{(ピクチャーモード)}
  229: @kindex C-c ^ @r{(ピクチャーモード)}
  230: @kindex C-c . @r{(ピクチャーモード)}
  231: @kindex C-c ` @r{(ピクチャーモード)}
  232: @kindex C-c ' @r{(ピクチャーモード)}
  233: @kindex C-c / @r{(ピクチャーモード)}
  234: @kindex C-c \ @r{(ピクチャーモード)}
  235: @c   Since ``self-inserting'' characters in Picture mode overwrite and move
  236: @c point, there is no essential restriction on how point should be moved.
  237: @c Normally point moves right, but you can specify any of the eight
  238: @c orthogonal or diagonal directions for motion after a ``self-inserting''
  239: @c character.  This is useful for drawing lines in the buffer.
  240: ピクチャー(picture)モードでは『自己挿入』文字は
  241: 上書きしてポイントを動かしますから、
  242: ポイントをどのように動かすかについて本質的な制限はありません。
  243: 通常ポイントは右に動きますが、『自己挿入』文字のあとで
  244: 上下左右斜めの8方向のいずれの方向へ移動するか指定できます。
  245: これは、バッファに直線を引くときに役立ちます。
  246: 
  247: @table @kbd
  248: @item C-c <
  249: @c Move left after insertion (@code{picture-movement-left}).
  250: 挿入後、左へ移動(@code{picture-movement-left})。
  251: @item C-c >
  252: @c Move right after insertion (@code{picture-movement-right}).
  253: 挿入後、右へ移動(@code{picture-movement-right})。
  254: @item C-c ^
  255: @c Move up after insertion (@code{picture-movement-up}).
  256: 挿入後、上へ移動(@code{picture-movement-up})。
  257: @item C-c .
  258: @c Move down after insertion (@code{picture-movement-down}).
  259: 挿入後、下へ移動(@code{picture-movement-down})。
  260: @item C-c `
  261: @c Move up and left (``northwest'') after insertion (@code{picture-movement-nw}).
  262: 挿入後、左上(『北西』)へ移動(@code{picture-movement-nw})。
  263: @item C-c '
  264: @c Move up and right (``northeast'') after insertion
  265: @c (@code{picture-movement-ne}).
  266: 挿入後、右上(『北東』)へ移動(@code{picture-movement-ne})。
  267: @item C-c /
  268: @c Move down and left (``southwest'') after insertion
  269: @c @*(@code{picture-movement-sw}).
  270: 挿入後、左下(『南西』)へ移動(@code{picture-movement-sw})。
  271: @item C-c \
  272: @c Move down and right (``southeast'') after insertion
  273: @c @*(@code{picture-movement-se}).
  274: 挿入後、右下(『南東』)へ移動(@code{picture-movement-se})。
  275: @end table
  276: 
  277: @c @kindex C-c C-f @r{(Picture mode)}
  278: @c @kindex C-c C-b @r{(Picture mode)}
  279: @kindex C-c C-f @r{(ピクチャーモード)}
  280: @kindex C-c C-b @r{(ピクチャーモード)}
  281: @findex picture-motion
  282: @findex picture-motion-reverse
  283: @c   Two motion commands move based on the current Picture insertion
  284: @c direction.  The command @kbd{C-c C-f} (@code{picture-motion}) moves in the
  285: @c same direction as motion after ``insertion'' currently does, while @kbd{C-c
  286: @c C-b} (@code{picture-motion-reverse}) moves in the opposite direction.
  287: 2つの移動コマンドは、現在指定されている挿入後の移動方向に基づいて動作します。
  288: コマンド@kbd{C-c C-f}(@code{picture-motion})は、
  289: 現在指定されている『挿入』後の移動方向と同じ方向へ移動しますが、
  290: @kbd{C-c C-b}(@code{picture-motion-reverse})は反対方向へ移動します。
  291: 
  292: @node Tabs in Picture, Rectangles in Picture, Insert in Picture, Picture
  293: @c @section Picture Mode Tabs
  294: @section ピクチャーモードのタブ
  295: 
  296: @c @kindex M-TAB @r{(Picture mode)}
  297: @kindex M-TAB @r{(ピクチャーモード)}
  298: @findex picture-tab-search
  299: @vindex picture-tab-chars
  300: @c   Two kinds of tab-like action are provided in Picture mode.  Use
  301: @c @kbd{M-@key{TAB}} (@code{picture-tab-search}) for context-based tabbing.
  302: @c With no argument, it moves to a point underneath the next
  303: @c ``interesting'' character that follows whitespace in the previous
  304: @c nonblank line.  ``Next'' here means ``appearing at a horizontal position
  305: @c greater than the one point starts out at.''  With an argument, as in
  306: @c @kbd{C-u M-@key{TAB}}, this command moves to the next such interesting
  307: @c character in the current line.  @kbd{M-@key{TAB}} does not change the
  308: @c text; it only moves point.  ``Interesting'' characters are defined by
  309: @c the variable @code{picture-tab-chars}, which should define a set of
  310: @c characters.  The syntax for this variable is like the syntax used inside
  311: @c of @samp{[@dots{}]} in a regular expression---but without the @samp{[}
  312: @c and the @samp{]}.  Its default value is @code{"!-~"}.
  313: ピクチャー(picture)モードにはタブ相当の動作が2種類あります。
  314: 文脈に基づくタブを行うには@kbd{M-@key{TAB}}
  315: (@code{picture-tab-search})を使います。
  316: 引数を指定しないと、先行する空行でない行において白文字に続く
  317: 『興味ある』つぎの文字の下方に移動します。
  318: ここで『つぎ』とは『開始位置より水平位置が1より大きい』という意味です。
  319: @kbd{C-u M-@key{TAB}}のように引数を指定すると、
  320: 現在行において『興味ある』文字に移動します。
  321: @kbd{M-@key{TAB}}はテキストを変更せずにポイントを移動するだけです。
  322: 『興味ある』文字は、変数@code{picture-tab-chars}で定義されますが、
  323: 文字集合を定義する必要があります。
  324: この変数の構文は正規表現で使われる@samp{[@dots{}]}の構文に似ていますが、
  325: @samp{[}と@samp{]}で囲みません。
  326: この変数のデフォルト値は@code{"!-~"}です。
  327: 
  328: @findex picture-tab
  329: @c   @key{TAB} itself runs @code{picture-tab}, which operates based on the
  330: @c current tab stop settings; it is the Picture mode equivalent of
  331: @c @code{tab-to-tab-stop}.  Normally it just moves point, but with a numeric
  332: @c argument it clears the text that it moves over.
  333: @key{TAB}それ自身は、@code{picture-tab}を実行します。
  334: このコマンドは、現在のタブストップの設定に基づいて動作します。
  335: これは他のモードの@code{tab-to-tab-stop}に相当します。
  336: 通常これはポイントを動かすだけですが、
  337: 数引数を指定すると移動先までのテキストをクリアします。
  338: 
  339: @c @kindex C-c TAB @r{(Picture mode)}
  340: @kindex C-c TAB @r{(ピクチャーモード)}
  341: @findex picture-set-tab-stops
  342: @c   The context-based and tab-stop-based forms of tabbing are brought
  343: @c together by the command @kbd{C-c @key{TAB}} (@code{picture-set-tab-stops}).
  344: @c This command sets the tab stops to the positions which @kbd{M-@key{TAB}}
  345: @c would consider significant in the current line.  The use of this command,
  346: @c together with @key{TAB}, can get the effect of context-based tabbing.  But
  347: @c @kbd{M-@key{TAB}} is more convenient in the cases where it is sufficient.
  348: 文脈に基づくタブとタブストップに基づくタブは、
  349: コマンド@kbd{C-c @key{TAB}}(@code{picture-set-tab-stops})で
  350: 結び付けることができます。
  351: このコマンドは、現在行において@kbd{M-@key{TAB}}が重要と考える位置に
  352: タブストップを設定します。
  353: @key{TAB}とともにこのコマンドを使えば、
  354: 文脈に基づくタブと同じ効果を得られます。
  355: しかし、@kbd{M-@key{TAB}}で十分ならばそのほうが便利でしょう。
  356: 
  357: @c   It may be convenient to prevent use of actual tab characters in
  358: @c pictures.  For example, this prevents @kbd{C-x @key{TAB}} from messing
  359: @c up the picture.  You can do this by setting the variable
  360: @c @code{indent-tabs-mode} to @code{nil}.  @xref{Just Spaces}.
  361: 本当のタブ文字を絵に使わないように抑制したほうが便利な場合があります。
  362: たとえば、@kbd{C-x @key{TAB}}で絵をめちゃくちゃにしてしまうことを防止できます。
  363: タブ文字の使用を抑制するには、
  364: 変数@code{indent-tabs-mode}に@code{nil}を設定します。
  365: @xref{Just Spaces}。
  366: 
  367: @node Rectangles in Picture,, Tabs in Picture, Picture
  368: @c @section Picture Mode Rectangle Commands
  369: @section ピクチャーモードの矩形領域コマンド
  370: @c @cindex rectangles and Picture mode
  371: @c @cindex Picture mode and rectangles
  372: @cindex 矩形領域とピクチャーモード
  373: @cindex ピクチャーモードと矩形領域
  374: 
  375: @c   Picture mode defines commands for working on rectangular pieces of the
  376: @c text in ways that fit with the quarter-plane model.  The standard rectangle
  377: @c commands may also be useful (@pxref{Rectangles}).
  378: ピクチャー(picture)モードでは、
  379: 1/4平面モデルに適合するように、
  380: テキストの矩形領域に作用するコマンドを定義します。
  381: 標準的な矩形領域コマンドも役立つでしょう
  382: (@pxref{Rectangles})。
  383: 
  384: @table @kbd
  385: @item C-c C-k
  386: @c Clear out the region-rectangle with spaces
  387: @c (@code{picture-clear-rectangle}).  With argument, delete the text.
  388: 矩形領域を空白でクリアする(@code{picture-clear-rectangle})。
  389: 数引数を指定するとテキストを削除する。
  390: @item C-c C-w @var{r}
  391: @c Similar but save rectangle contents in register @var{r} first
  392: @c (@code{picture-clear-rectangle-to-register}).
  393: 同様だが、まず矩形領域の内容をレジスタ@var{r}に保存する
  394: (@code{picture-clear-rectangle-to-register})。
  395: @item C-c C-y
  396: @c Copy last killed rectangle into the buffer by overwriting, with upper
  397: @c left corner at point (@code{picture-yank-rectangle}).  With argument,
  398: @c insert instead.
  399: ポイント位置を左上隅として最後にキルした矩形領域をバッファに上書きする
  400: (@code{picture-yank-rectangle})。
  401: 数引数を指定すると挿入する。
  402: @item C-c C-x @var{r}
  403: @c Similar, but use the rectangle in register @var{r}
  404: @c (@code{picture-yank-rectangle-from-register}).
  405: 同様だが、レジスタ@var{r}の矩形領域を使う
  406: (@code{picture-yank-rectangle-from-register})。
  407: @end table
  408: 
  409: @c @kindex C-c C-k @r{(Picture mode)}
  410: @c @kindex C-c C-w @r{(Picture mode)}
  411: @kindex C-c C-k @r{(ピクチャーモード)}
  412: @kindex C-c C-w @r{(ピクチャーモード)}
  413: @findex picture-clear-rectangle
  414: @findex picture-clear-rectangle-to-register
  415: @c   The picture rectangle commands @kbd{C-c C-k}
  416: @c (@code{picture-clear-rectangle}) and @kbd{C-c C-w}
  417: @c (@code{picture-clear-rectangle-to-register}) differ from the standard
  418: @c rectangle commands in that they normally clear the rectangle instead of
  419: @c deleting it; this is analogous with the way @kbd{C-d} is changed in Picture
  420: @c mode.
  421: 絵の矩形領域コマンド、@kbd{C-c C-k}(@code{picture-clear-rectangle})と
  422: @kbd{C-c C-w}(@code{picture-clear-rectangle-to-register})は、
  423: 標準の矩形領域コマンドが矩形領域を削除するのに対しクリアする点で異なります。
  424: これは、ピクチャー(picture)モードでの@kbd{C-d}の意味の変更方法に
  425: 類似したものです。
  426: 
  427: @c   However, deletion of rectangles can be useful in Picture mode, so
  428: @c these commands delete the rectangle if given a numeric argument.
  429: @c @kbd{C-c C-k} either with or without a numeric argument saves the
  430: @c rectangle for @kbd{C-c C-y}.
  431: しかし、ピクチャー(picture)モードでも矩形領域の削除は便利なので、
  432: 数引数を与えるとこれらのコマンドは矩形領域を削除します。
  433: 引数を指定してもしなくても@kbd{C-c C-k}は
  434: @kbd{C-c C-y}のために矩形領域を(レジスタに)保存します。
  435: 
  436: @c @kindex C-c C-y @r{(Picture mode)}
  437: @c @kindex C-c C-x @r{(Picture mode)}
  438: @kindex C-c C-y @r{(ピクチャーモード)}
  439: @kindex C-c C-x @r{(ピクチャーモード)}
  440: @findex picture-yank-rectangle
  441: @findex picture-yank-rectangle-from-register
  442: @c   The Picture mode commands for yanking rectangles differ from the
  443: @c standard ones in overwriting instead of inserting.  This is the same way
  444: @c that Picture mode insertion of other text differs from other modes.
  445: @c @kbd{C-c C-y} (@code{picture-yank-rectangle}) inserts (by overwriting)
  446: @c the rectangle that was most recently killed, while @kbd{C-c C-x}
  447: @c (@code{picture-yank-rectangle-from-register}) does likewise for the
  448: @c rectangle found in a specified register.
  449: ピクチャー(picture)モードのヤンクコマンドは標準のそれとは、
  450: 挿入のかわりに上書きする点で異なります。
  451: これはピクチャー(picture)モードでのテキストの挿入が
  452: 他のモードでのそれと異なっているのと同じです。
  453: @kbd{C-c C-y}(@code{picture-yank-rectangle})は、
  454: もっとも最近にキルした矩形領域を(上書きで)挿入しますが、
  455: @kbd{C-c C-x}(@code{picture-yank-rectangle-from-register})
  456: は同様のことを指定されたレジスタ内の矩形領域で行います。

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